Nyttig informasjon dersom du er plaget med irritabel tarm, smerter og luft i maven, stressmave, urolig og ømfintlig mave.

Irritabel tarm er en ganske vanlig plage og Helsedirektoratet skriver følgende; «forekomsten av irritabel tarm antas å være mellom 5 og 25 prosent.» « Kvinner er oftere plaget enn menn.» «Forståelsen av disse sykdommene er ufullstendig.»

Men her kommer den gode nyheten:

De siste årene har et Australsk team forsket mye på Irritabel tarm-syndrom, IBS på engelsk.
Teamet har fokusert på forskjellige sukkerstoffer/karbohydrater i maten og hvordan de brytes ned i tarmene våre.

Ved å klassifisere de forskjellige sukkerartene har de funnet fram til de såkalte FODMAPs (Fermentable Oligo-saccarider, Disakkarider, Monosakkarider og Polyoler) og kommet fram til hvordan disse gjennom dårlig absorbsjon (opptak) i tynntarmen fermenteres (gjæres) og produserer gass i tarmen. FODMAP-sukkerartene har korte kjeder og er derfor tungt fordøyelige for mange.

FODMAP Appen

FODMAP Appen

Nyere forskning av god kvalitet viser nå at gjennom å redusere inntak av FODMAP kan plagene med IBS reduseres betraktelig.

Det er ingen logisk inndeling av disse matvarene men heldigvis finnes det mange gode apper som informerer om hvilke matvarer man bør holde seg unna.

FODMAP-appen fra The Monash University er en favoritt.

Her får man en god oversikt over mange forskjellige matvarer med grønt, gult eller rødt lys i forhold til hver enkelt matvare. Appen gir en god del informasjon om IBS og FODMAPs, den inneholder noen oppskrifter, detaljert informasjon om type sukkerinnhold i hver matvare og man kan gjøre innstillinger i appen om det er enkelte sukkerarter man tåler bra. Appen gir deg også et testprogram på en uke og du kan skrive handleliste over matvarer du trenger.

Appen finner du her for Android og her for iPhone. Den koster kr. 54,-, og er enkel å bruke.