Har du lite tid til trening? Prøv dette!

12 øvelser totalt. 30 sekunders arbeid, 10 sekunders hvile og så videre, i syv minutter. Så er du ferdig!* Både bokstavlig og kroppslig. For det skal gjøres med litt «ooompf» – skal du bare trene i syv minutter, så skal du gi alt du har i de syv minuttene!

Øvelsene er følgende:

  1. Jumping jacks (også kalt star jumps).
  2. Wall sit (sitt med ryggen langs veggen, 90 grader i hofter og knær).
  3. Push-up
  4. Abdominal crunch
  5. Step-up onto chair
  6. Squat (knebøy)
  7. Triceps dip on chair
  8. Plank (planke)
  9. High knees running in place (høye kneløft på stedet)
  10. Lunge (utfall)
  11. Push-up and rotation
  12. Side plank (sideplanke)

Du trenger: deg selv, en stol (eller lignende) og en vegg (eller et tre…).

Rekkefølgen på øvelsene er viktig, da den er lagt opp for å gi vekselvis overkropp og underkropp litt tid til å innhente seg etter forrige arbeidsøkt.

Dette blir en form for høyintensiv sirkeltrening, som har vist seg å gi høy return-on-investment (ROI), mye bang for the buck – ja rett og slett mye igjen for tiden du legger i det! For en som ikke trener noe særlig i forveien kan et program som dette gi store helsegevinster. Du bør prøve å få til en omgang annenhver dag eller tre dager i uken, for å få fortsatte helseeffekter av treningen.

Bruk en app eller video

sevenJeg anbefaler å bruke en app eller nettside for å holde tiden og få presentert neste øvelse. De to jeg har funnet til deg er 7-min.com, som er en enkel nettside og kan brukes både i en vanlig nettleser og på telefonen din, og Seven i App Store for deg som bruker iPhone. Det finnes et hav av forskjellige apper på samme tema – både til iPhone og Android-modeller – og en søkning på «7 minute workout» gir deg mye å velge på. Et tredje alternativ er video. Jeg fant denne i mylderet av lignende videor på YouTube:

* Er du bedre trent så kan du enten utfordre deg med noe lengre arbeidsøkter, eller helt enkelt ta en runde eller to til. Det er fortsatt en tidseffektiv måte å trene på!

Kilde: Forskene bak det publiserte det i tidsskriftet American College of Sports Medicines Health and Fitness Journal. Programmet ble popularisert etter at NY Times skrevet en artikkel om det.