vlogg om magemuskulatur, pust og korsrygg

Hvordan er egentlig samspillet mellom magemuskulaturen pusten og korsryggen? og Hvorfor synes jeg dette er så viktig?  I denne videoen prøver jeg å gi en liten forklaring på dette.

Når vi får akutte korsryggsmerter, så  kan vi slutte å bruke eller aktivere magemuskulaturen. Dette skjer fordi det gjør vondt å bruke musklene. I etterkant når smertene har gått over er det ikke alltid at muskulaturen kobles på igjen. Dette kan gjøre at ryggen ikke får den støtte og stabilitet under bevegelser som den hadde før ryggsmerten inntraff. I denne videoen prøver jeg å gi en en kort forklaring på sammenhengen og samspillet mellom pusten, magemuskulaturen og korsryggen.  Gjennom denne øvelsen blir du klar over om det er enkelte deler av magen du ikke får tak i. Du kan da øve deg på å finne dem. Er det vanskelig kan du kontakte oss for å få instruksjon i andre øvelser som også vil hjelpe deg å få tak i magemusklene igjen. Ta en titt på videoen – trykk på bildet eller følg linken her;  https://youtu.be/r-zl1kyRfNs

Bakgrunn:

Hvordan vi puster og automatisk aktiverer magemuskulaturen når vi slipper ut maven og lar mellomgulvet komme ned, er et av grunnprinsippene i den menneskelige utviklingen av nervesystemet. Dette skjer tidlig i spedbarnsalderen og danner grunnlaget for alle kontrollerte bevegelser. Med en stabil base å bevege seg ut ifra utvikler barnet etterhvert evnen til å snu seg rundt, gripe, krabbe og gå. Når vi senere i livet glemmer å puste med maven mister vi den gode stabiliseringen noe som kan påvirke bevegelsesmønsteret vårt.  Gjennom å analysere bevegelsesmønster, teste muskelstyrke og koordinasjon kan vi oppdage kompenseringer og rette opp disse med spesifikke øvelser. Det er vanskelig å legge opp et standard treningsprogram som passer alle. Mennesker har ofte litt forskjellige behov og måter å forstå en øvelse på. Vi sørger derfor alltid for å gi grundig instruksjon, sjekke at øvelsen utføres riktig og gir den effekten vi er ute etter.