Godt Nytt År!

Er du en av de mange som tenker at det nye året skal inneholde mer trening enn det forrige året? Eller at dette er året du skal komme igang med treningen du ikke klarte å komme igang med i det hele tatt dette forrige året?

Her er 5 nyttige tips til hvordan du kan komme igang i det nye året :

1. Sett deg konkrete mål

Det er viktig for motivajsonen å ha en målsetting for treningen, gjerne med delmål som gir relativt raske resultater. Når målene settes er det viktig at disse er mulige å utføre og ikke er for høye i forhold til både mestring og tid. Dersom målene blir for avanserte eller høye- er det lett å gi opp underveis og miste både mot og selvtillitt.

2. Gjør noe du synes er gøy

Lystbetont trening er mye morsommere enn trening som føles som tvang. Det er også lettere å få kontinuitet i trening som gir deg glede, samt at det er mindre sjangse for at treningen stopper opp igjen.

3. Sørg for å ha treningstøy lett tilgjengelig.

Hjernen og viljen er mest sammarbeidsvillig dersom det som skal utføres ikke virker for tungvint.

Ha derfor gjerne en ferdigpakket bag med treningstøy liggende i bilen, eller en på jobben og en hjemme, slik at dersom treningslysten og tiden skulle by seg så har du det lett tigjengelig.

4. Finn en treningspartner.

Det er alltid lettere å komme igang med trening om man gjør avtale med en treningspartner eller flere, da er det også vanskeligere å utsette eller skulke avtalt trening. Er man flere kan man pushe hverandre og backe hverandre opp når det blir tungt. I tillegg er det sosialt og hyggelig!

5. Ikke glem hverdagsmosjonen

Husk at det ligger mye viktig bevegelse i hverdagsmosjonen. Ta trappene istedenfor heisen. Gå til butikken istedenfor å kjøre bil. Sykle til jobben eller sammen med barna til barnehage/skole.